آموزش رفع خطای پر شدن حافظه در ویندوز ۱۱

0 368

برخی از کاربران در انجمن‌های عیب یابی در مورد خطای رایج «your computer is low on memory» حافظه رایانه شما کم است؛ صحبت کرده‌اند که ممکن است به هر دلیلی در ویندوز ۱۰/۱۱ ایجاد شود. این پیغام خطای پر شدن حافظه در ویندوز به طور تصادفی و منظم برای برخی از کاربران -که در طول روز با کامپیوتر خود کارهای سنگین انجام می‌دهند- ظاهر می‌شود.

این پیغام به این معنی است که رایانه آن‌ها دارای فضای حافظه دسترسی Ram کم است. اگر شما نیز گاهی پیغام خطای «حافظه رایانه شما کم است» را می‌بینید، این چیزی است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید و ممکن است روزی سیستم شما را از کار بیندازد. ممکن است این پیغام خطا به دلایل مختلفی ظاهر شود. از جمله اینکه: ممکن است برخی از برنامه‌ها بر روی سیستم شما درست کار نکنند و کامپیوتر شما با رم ناکافی در دسترس باشد، کند شده باشد یا پاسخگو نباشد.

اما شما می‌توانید، مشکل کمی حافظه را با راه حل‌های موجود در این مقاله برطرف کنید. در این میان پاسخ به چند پرسش ضروری است:

Ram چیست؟

  • حافظه با دسترسی تصادفی رایانه، Ram است و مکانی از موقتی برای ذخیره‌سازی داده‌های برنامه‌ها و منبعی ضروری است برای سیستم در ذخیره‌سازی همه نرم‌افزارها.
  • میزان رم کامپیوتر در مشخصات سیستم شما ذکر شده است. رایانه‌های شخصی با ویندوز ۱۰ و ۱۱ معمولاً بین ۴ الی ۶۴ گیگابایت رم دارند.

با این حال، خطای «حافظه رایانه شما کم است» به احتمال زیاد در رایانه‌های شخصی با میزان رم کمتر رخ می‌دهد. به طور کلی دو نوع پرکاربرد از رم مانند: SDRam و SRam موجود است و رم در انواع مختلف دیگری از جمله DDR3 و پنج نوع دیگر نیز موجود می‌باشد.

راه‌های رفع خطای پر شدن حافظه در ویندوز

اما برای اینکه مشکل «خطای حافظه رم شما ناکافی است» را رفع کنید لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

۱- برنامه‌های پس زمینه را غیر فعال کنید

اجرای برنامه‌های بیشتر باعث کاهش مقدار رم موجود در رایانه می‌شود. بنابراین، بستن برنامه‌های اضافی و سایر فرایندهای در حال اجرا در پس زمینه ممکن است حافظه رم را در رایانه آزاد کند تا حداقل به طور موقت خطای «کمبود حافظه» برطرف شود. برای اینکه برنامه‌های در حال اجرا در پس زمینه را غیر فعال کنید:

  1. لازم است تا Task manager را با سه کلید ترکیبی Ctrl+shift+Esc راه اندازی کنید.
  2. تب Task manager processes را برای نمایش برنامه‌ها و فرایند برنامه‌های در حال اجرا در پس زمینه انتخاب کنید.
  3. همه برنامه‌های نمایش داده شده در لیست روبروی خود را با انتخاب آنها و کلیک بر روی عبارت End task یا پایان کار، ببندید.
  4. مرحله قبل را برای برنامه‌های غیر ضروری نیز -که در زیر فرایندهای پس زمینه فهرست شده‌اند- دوباره تکرار کنید.
  5. روی Start up در بالای منوی Task manager کلیک کنید.
  6. برای همه موارد غیر ضروری راه‌اندازی لیست شده در اینجا گزینه Disable را بزنید.

انجام این کار باعث می‌شود که برنامه‌ها به طور خودکار با ویندوز شروع شوند و از Ram به عنوان فرایندهای پس زمینه استفاده نکنند.

خطای پر شدن حافظه در ویندوز

۲- با ابزار پاکسازی دیسک، فضای ذخیره سازی درایو را آزاد کنید

هنگامی که رم سیستم کم است ویندوز از یک فایل صفحه از حافظه هارد دیسک برای عمل به عنوان حافظه مجازی استفاده می‌کند. با این حال هارد دیسک پس از حد پر، فضای حافظه مجازی را محدود می‌کند. مطمئن شوید که هارد کامپیوتر فضای خالی کافی برای فایل صفحه خود دارد. برای انجام این کار، می‌توانید فایل‌های اضافی را با پاکسازی دیسک به صورت زیر پاک کنید:

  1. ابزار windows Disk clean-up را باز کنید.
  2. تمام کادرهای تب Disk clean-up را انتخاب کنید.
  3. بر روی ok>Delete files برای تایید پاکسازی کلیک کنید.
  4. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی پاک کردن فایل‌های سیستم، داده‌های اضافی فایل‌های سیستم را پاک کنید. جدا از پاک کردن فایل‌های ناخواسته، می‌توانید نرم‌افزارهای غیر ضروری را نیز حذف نصب کنید تا فضای درایو آزاد شود.

نکته: حذف برخی از بسته‌های نرم‌افزاری بزرگ، احتمالاً فضای دسترسی به حافظه بیشتری را نسبت به ابزار پاکسازی دیسک آزاد می‌کند.

۳- تخصیص حافظه مجازی را افزایش دهید

برخی از کاربران تایید کرده‌اند که افزایش تخصیص حافظه مجازی می‌تواند برای همیشه خطای «کمبود حافظه» را برطرف کند. گسترش فایل صفحه باعث می‌شود فضای بیشتری برای حافظه مجازی درایو در نظر گرفته شود.

۴- اسکن بدافزار را اجرا کنید

بدافزار یکی دیگر از دلایل بالقوه خطای پر شدن حافظه در ویندوز ۱۱ است. برخی از بدافزارها تا حد زیادی می‌توانند استفاده از رم را افزایش دهند که منجر به مشکلات «حافظه کم» در سیستم شود. ویندوز دارای یک ابزار اسکن آنتی ویروس داخلی است، که با آن می‌توانید بدافزارهای موجود را پاک کنید. ابزار Malware bytes یک جایگزین ایده‌آل برای امنیت ویندوز است. نسخه رایگان این نرم‌افزار، شامل یک اسکنر بدافزار داخلی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. بدین صورت اسکن بدافزار Malwarebytes را اجرا کنید:

  1. صفحه دانلود را بیاورید و برنامه Malwarebytes را دانلود کنید.
  2. در پنجره Malware bytes setup wizard گزینه install را بزنید.
  3. پس از نصب برنامه، Malware bytes را باز کنید.
  4. گزینه Scan را انتخاب کنید.
  5. پس از اسکن روی Quarantine یا مطرود کردن، کلیک کنید.

خطای پر شدن حافظه در ویندوز

۵- هر نرم‌افزاری با استفاده از رم غیرمعمول بالا را دوباره نصب کنید

گاهی اوقات خطای پر شدن حافظه در ویندوز به دلیل مشکل نشت حافظه در نرم‌افزار خاصی رخ می‌دهد. نشت حافظه زمانی رخ می‌دهد که یک برنامه به درستی Ram را آزاد نمی‌کند، که می‌تواند میزان استفاده از رم را تا حد زیادی افزایش دهد. بنابراین، شناسایی و نصب مجدد نرم‌افزارهای دارای مشکل نشت حافظه نیز می‌توانند این خطا را برطرف کنند.

برای شناسایی و نصب مجدد هر نرم‌افزاری با استفاده از رم غیرمعمول بالا، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در Task manager بر روی تب processes بزنید.
  2. بر روی سر ستون حافظه برای شناسایی نرم‌افزار با بالاترین میزان استفاده از رم کلیک کنید. با کلیک بر روی آن، ترتیب بزرگترین پردازش‌های حافظه رم را تغییر می‌دهید.
  3. نرم‌افزاری که قصد حذف نصب آن را دارید با انتخاب فرایند End task یا پایان کار ببندید.
  4. سپس دکمه Windows+R را فشار دهید و دستور appwiz.cpl را برای برنامه‌ها و ویژگی‌ها وارد کنید.
  5. برای مشاهده ابزار حذف نصب روی ok بزنید.
  6. نرم‌افزاری را انتخاب کنید که به طور غیرمعمول و بالا از میزان رم در حال استفاده است و سپس بر روی uninstall بزنید.
  7. برای نصب دوباره نرم‌افزار، آخرین نسخه را از وب سایت رسمی آن و یا سایر منابع معتبر دانلود کنید.

۶- ویندوز را بر روی حالت perform a clean boot تنظیم کنید

تنظیم ویندوز روی clean boot تمام برنامه و سرویس‌های راه‌اندازی شخص ثالث را غیر فعال می‌کند که راه خوبی برای به حداقل رساندن استفاده از رم است. می‌توانید clean boot را با غیر فعال کردن سرویس‌ها باMsconfig اجرا کنید.

خطای پر شدن حافظه در ویندوز

۷- رم ویندوز خود را با Memory diagnostic بررسی کنید

خطای پر شدن حافظه در ویندوز همچنین می‌تواند به دلیل مشکل رم باشد و windows memory diagnostic می‌تواند حافظه رم را برای رفع خطاهای احتمالی اسکن کند تا این خطاها شناسایی شوند. اگرچه این ابزار، رم معیوب را برطرف نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که رایانه شما به یک ماژول جایگزین نیاز دارد یا خیر. شما می‌توانید یک بررسی تشخیصی حافظه ویندوز را از مسیر زیر اجرا کنید:

  1. کادر Runs open را با اجرای کلید ترکیبی win+R اجرا کنید و سپس عبارت mdsched را در آن تایپ کنید.
  2. برای مشاهده windows Memory diagnostic گزینه Run’s ok را انتخاب کنید.
  3. اکنون روی گزینه Restart کلیک کنید و مشکلات موجود در Windows memory diagnostic را بررسی کنید.
  4. پس از راه‌اندازی مجدد منتظر بمانید تا اسکن به پایان برسد.

Windows memory diagnostic باید پس از راه‌اندازی مجدد به طور خودکار نتایج را برای مشاهده نمایش دهد اگر نتایج را نمی‌بینید می‌توانید با کلیک کردن روی windows logs>system در قسمت نمایش اتفاقات نتایج را مشاهده کنید. سپس با انتخاب find در Memory diagnostic وکلیک بر روی find next فرآیند را کامل کنید. اگر windows memory diagnostic خطاهایی را نشان می‌دهد، ممکن است لازم باشد یک Ram دیگر را جایگزین کنید. شما می‌توانید رم را در رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها جایگزین کنید و یا کامپیوتر خود را نزد یک تعمیرکار حرفه‌ای ببرید.

۸- رم بیشتری به رایانه شخصی و لپ تاپ خود اضافه کنید

اگر راه حل‌های بالا برای خطای پر شدن حافظه در ویندوز کافی نباشد این آخرین راه حل است. افزودن یک ماژول رم اضافی به رایانه شخصی شما حافظه سیستم بیشتری به آن می‌دهد. می‌توانید یک ماژول رم حداقل ۲ تا ۴ گیگابایتی را به حافظه داخلی سیستمتان اضافه کنید. برای بهینه‌سازی عملکرد سیستم در ویندوز ۱۱ و یا حتی ۱۰، همیشه باید سعی کنید مصرف رم را به حداقل ممکن برسانید و مقداری فضای ذخیره سازی برای فایل پیجینگ حفظ کنید. خطای «کمبود حافظه» نمونه‌ای از مشکلاتی است که ممکن است در صورت عدم انجام این کار توسط کاربران ایجاد شود.

منبع: makeuseof

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.