اگر آنتی ویروس سیستم از کار افتاد چه کنیم؟

0 205

شرکت‌های سازنده آنتی ویروس به دنبال ارائه محافظت مداوم و کامل شما در برابر انواع بدافزارها و ویروس‌ها هستند. اما اگر به هر دلیلی آنتی ویروس سیستم شما از کار بیفتد یا نتواند از حمله بدافزارها به سیستم شما جلوگیری کند، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

در اینجا پاسخ به چند پرسش حیاتی است:

  1. آیا مطمئن هستید که اشتراک آنتی ویروس خود را برای تمدید خودکار تنظیم کرده‌اید؟
  2. آیا بررسی کرده‌اید آیا آنتی ویروس می‌تواند ورود ویروس و نصب بدافزارها را به شما اطلاع دهد؟
  3. آیا بررسی کرده‌اید که اگر سیستم با مشکل امنیتی جدیدی روبرو شود، می‌تواند در حذف آن بدون آسیب رساندن به فایل‌ها اقدام کند؟

توجه کنید که حتی اگر موارد بالا و موارد غیرقابل پیش‌بینی دیگری وجود نداشته باشند، باز هم ممکن است نرم‌افزار امنیتی شما یا آنتی ویروس سیستم‌تان به راحتی از کار بیفتد. به طور معمول، تنها زمانی که متوجه وجود ابزاری به نام آنتی ویروس در سیستم خود می‌شوید زمانی بوده است که یک اعلان برای شناسایی و از بین بردن حمله بدافزاری به سیستم خود دریافت می‌کنید.

سناریوهای مختلفی وجود دارد که در آن یک نرم‌افزار جاسوسی یا برخی برنامه‌های مخرب می‌توانند با وجود حتی یک محافظ آنتی ویروسی قوی وارد سیستم شما شوند و به آن نفوذ کنند. بنابراین، حتی اگر این اتفاق نیز بیفتد، نترسید! همچنان آنتی ویروس خود را فعال نگه دارید و توصیه‌های زیر را دنبال کنید:

چگونه مشکلات نرم‌افزار آنتی ویروس سیستم را عیب یابی و راه اندازی مجدد کنیم؟

  1. تنظیمات را بررسی کنید.
  2. نرم‌افزار خود را به روز رسانی کنید.
  3. اسکن بدافزار را فعال کنید.
  4. در صورت لزوم با پشتیبانی تماس بگیرید.
  5. یک آنتی ویروس جدید نصب کنید.
  6. کامپیوتر خود را ایمن نگه دارید.

آنتی ویروس سیستم

همانطور که گفته شد وجود آنتی ویروس بر روی سیستم و برای حفظ ایمنی آن ضروری است. اما گاهی اوقات نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند یا خود دچار مشکل در راه‌اندازی شود. یک آنتی ویروس در کنار مزایای بی‌شماری که دارد می‌تواند سرعت سیستم شما را نیز کاهش دهد، برنامه‌های قانونی را مسدود کند، در به روز رسانی و اسکن شکست بخورد و مشکلات نرم‌افزاری خطرناکی را -در صورت بروز عیب در کارکرد- ایجاد کند، اما، نگران نباشید. برای عیب یابی برخی از مشکلات نرم‌افزاری آنتی ویروس نیازی به حضور متخصص ندارید و با راهکارهای زیر می‌توانید آنتی ویروس از کار افتاده سیستم خود را دوباره راه اندازی کنید.

۱- تنظیمات آنتی ویروس را بررسی کنید

اولین کاری که لازم است هنگام مواجه شدن با مشکل نرم‌افزاری آنتی ویروس خود انجام دهید، این است که تنظیمات برنامه آنتی ویروس خود را بررسی کنید. گاهی اوقات، یک تنظیم ساده می‌تواند مشکل عدم کارکرد آنتی ویروس را حل کند. به عنوان مثال؛ می‌توانید فایل‌ها، پوشه‌ها یا برنامه‌هایی که به آن‌ها مطمئن هستید را در لیست سفید قرار دهید یا آن‌ها را از اسکن یا مسدود شدن توسط نرم‌افزار آنتی ویروس خود حذف کنید. همچنین می‌توانید مدت یا شدت اسکن‌ها را تغییر دهید تا تاثیر آن بر عملکرد سیستم شما کاهش یابد.

۲- نرم‌افزار خود را به روز کنید

یکی دیگر از دلایل رایج از کار افتادن آنتی ویروس، نصب نرم‌افزار قدیمی یا خراب است. نرم‌افزار آنتی ویروس شما باید به طور مرتب به روز شود تا از آخرین تهدیدات امنیتی مطلع شوید و نسبت به آن ایمن شوید. اگر نرم‌افزار شما به طور خودکار به روز نمی‌شود، می‌توانید به صورت دستی و از رابط برنامه یا وب سایت ارائه دهنده نرم‌افزار، به روز رسانی آن را بررسی و دریافت کنید. همچنین اگر مشکوک هستید که برخی از فایل‌ها آسیب دیده یا مخفی شده‌اند، می‌توانید نرم‌افزار خود را حذف و دوباره نصب کنید. برای این کار، مطمئن شوید که یک نسخه پشتیبان از تنظیمات و کلید مجوزهای سیستم خود دارید.

عیب یابی آنتی ویروس سیستم

۳- بدافزار خود را اسکن کنید

گاهی اوقات، خود نرم‌افزار آنتی ویروس ممکن است توسط بدافزاری آلوده شده باشد که از کارکرد صحیح آن جلوگیری می‌کند یا حتی آن را به طور کامل غیر فعال می‌کند. اگر یک آنتی ویروس جعلی و قدیمی را نصب کنید، که به عنوان یک آنتی ویروس اصلی و قانونی ظاهر می‌شود، ممکن است این اتفاق برای آنتی ویروس‌تان بیفتد. برای جلوگیری از این اتفاق، باید نرم‌افزار آنتی ویروس را از منابع معتبر دانلود کنید و از کلیک بر روی لینک‌ها یا پاپ آپ‌های مشکوک خودداری کنید و آنتی ویروس شما لایسنس اختصاصی داشته باشد. اگر شک دارید که نرم‌افزار آنتی ویروس نصب شده در معرض خطر قرار گرفته است، می‌توانید رایانه خود را با یک برنامه آنتی ویروس قابل اعتماد و جدید یا یک ابزار حذف بدافزار اسکن کنید. همچنین می‌توانید از حالت ایمن یا حالت نجات سیستم عامل خود، برای اجرای اسکن بدون تداخل بدافزار استفاده کنید.

۴- با پشتیبانی تماس بگیرید

اگر هیچ یک از مراحل بالا جواب نداد، ممکن است لازم باشد برای راهنمایی‌های بیشتر با تیم پشتیبانی ارائه دهنده نرم‌افزار آنتی ویروس خود تماس بگیرید. اطلاعات تماس را می‌توانید در وب سایت یا رابط نرم‌افزار پیدا کنید. هنگام برقراری تماس لازم است تا حد امکان سیستم روشن و آنتی ویروس برنامه جلوی شما باشد تا جزئیات بیشتر همچون: پیام‌های خطا، نسخه نرم‌افزار، سیستم عامل کامپیوتر و موارد دیگر را به کارشناس ارائه دهنده سرویس پشتیبانی ارائه نمایید.

۵- یک برنامه آنتی ویروس جدید نصب کنید

در نهایت، اگر هنوز هم از نرم‌افزار آنتی ویروس خود یا عملکرد مناسب آن راضی نیستید، شاید بهتر باشد برنامه دیگری را امتحان کنید که بیشتر با ترجیحات و نیازهای شما مطابقت دارد. گزینه‌های متعددی از آنتی ویروس‌های رایگان و پولی وجود دارند که ویژگی‌ها و سطوح مختلفی از خدمات محافظتی را ارائه می‌دهند. با این حال، قبل از آنکه آنتی ویروس جدید را نصب کنید مطمئن شوید که حتماً برنامه قبلی را به طور کامل حذف کرده‌اید، تا از مشکلات سازگاری نسخه جدید جلوگیری کنید.

منبع: linkedin

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.