همه چیز درباره آیفون ۱۶ جدیدترین آیفون سال ۲۰۲۴

119

آیفون ۱۶در یک نگاه:

  • مدل‌های جدید آیفون ۱۶ قرار است در پاییز ۲۰۲۴ در جهان عرضه شوند.
  • آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو دارای تراشه‌های سریع‌تر، اندازه بزرگ‌تر، بهبود دوربین و احتمالاً یک دکمه جدید در طراحی ظاهری خواهند بود.

ویژگی‌های احتمالی جدیدترین آیفون سال ۲۰۲۴

  1. اندازه بزرگ‌تر گوشی آیفون در اندازه جدید ۶.۳ و ۶.۹ اینچی در نسخه پرو
  2. طراحی ظاهری با یک دکمه جدید
  3. تراشه سریع‌تر سری A
  4. دکمه عملکردی جدید در تمامی مدل‌های آیفون ۱۶، ۱۶ پلاس و ۱۶ پرومکس
  5. لنز دوربین عمودی در مدل‌های استاندارد
  6. مجهز به نسخه Wifi7

تغییر اندازه اپل ۱۶ به ۶.۳ و ۶.۹ اینچ

آیفون ۱۶ که قرار است در سپتامبر ۲۰۲۴ در جهان عرضه شود تغییرات قابل توجهی در خط تولید آیفون به همراه خواهد داشت به طوری که اپل انتظار دارد اندازه آیفون ۱۶ پرو را به ۶.۳ اینچ و آیفون ۱۶ پرو مکس را به ۶.۹ اینچ افزایش دهد و اولین تغییر را در گوشی‌های اپل رقم زند.

این ارتقا اندازه در چند سال اخیر در مدل‌های آیفون ۱۶ پرو محدود بود و انتظار می رفت که مدل‌های آیفون ۱۶ معمولی هم اندازه مدل‌های آیفون ۱۵ تولید شوند. اما آنچه که تغییر نام می‌گیرد در گوشی آیفون ۱۶ تغییرات جزئی در طراحی با دکمه‌های اضافی خواهد بود و در هر دو مدل آیفون ۱۶، آیفون ۱۵ و ۱۵ پرو طراحی یکسان است.

آیفون 16

استفاده از تراشه سری A

شرکت اپل همچنین در حال طراحی تراشه‌های سری A در آیفون‌های ۱۶ جدید با گره ۳ نانومتری N3E ساخته شده هستند که می‌توانیم شاهد بهبودهایی در کارایی و عملکرد گوشی‌های اپل ۱۶ باشیم. همچنین به نظر می‌رسد که آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو مکس می‌توانند از تراشه‌های متفاوتی نیز استفاده کنند، که تراشه‌های رده بالاتر محدود به مدل‌های پرو می‌شوند.

وجود یک دکمه عملکردی جدید

یک دکمه عملکردی جدید که به مدل‌های آیفون ۱۵ پرو محدود می‌شد، در سال ۲۰۲۴ به هر چهار مدل آیفون ۱۶ گسترش می‌یابد و گفته می‌شود که آیفون ۱۶ دارای یک دکمه ضبط جدید است که برای عکسبرداری و فیلمبرداری استفاده می‌شود. وجود دکمه کپچر در آیفون ۱۶ مانند دکمه شاتر در یک دوربین دیجیتال حرفه‌ای عمل می‌کند و چندین سطح فشار را برای فوکوس ارائه می‌کند و سپس عکس می‌گیرد.

لنز عمودی جدید

همچنین در مدل‌های آیفون ۱۶ اپل در حال برنامه‌ریزی لنز عمودی جدیدی است که با لنز مورب قبلی فاصله دارد. این جهت‌گیری جدید به مدل‌های آیفون ۱۶ اجازه می‌دهد تا فیلم فضایی را برای هدست ویژن پرو ضبط کنند.

لنز زوم اپتیکال ۵ برابری تتراپریسم

اپل قرار است یک ویژگی دیگر به نام اپل لنز زوم اپتیکال ۵ برابری تتراپریسم را در گوشی‌های اپل ۱۶ پرو رونمایی کند که یک تغییر فوق العاده هیجان انگیز در گوشی‌های اپل جدید است.

آیفون 16

طراحی منحصر به فرد آیفون ۱۶

اپل چندین طرح را برای مدل‌های استاندارد آیفون ۱۶ آزمایش کرد اما در نهایت تصمیم به تغییر سیستم دوربین عمودی پشتی با یک برآمدگی دوربین به شکل قرص مانند گرفت. آیفون‌های قبلی از برآمدگی دوربین مربعی شکل در لنز مورب استفاده می‌کردند، اما اپل توانست با آرایش لنز پشتی جدید برجستگی دوربین‌های اپل را کاهش دهد.

برجستگی قرص مانند لنزهای wide, ultra wide

برجستگی قرص مانند لنزهای واید و اولترا واید را به صورت جداگانه در خود جای داده است و میکروفون نیز در کنار لنزها قرار دارد، در حالی که فلش دوربین در پشت دستگاه و در خارج از برآمدگی قرار می‌گیرد. در سمت چپ آیفون، اپل قصد دارد یک سوئیچ قطع صدا را با دکمه Action یا دکمه عملکردی جدیدی جایگزین کند و دکمه‌های صدا در زیر دکمه Action قرار خواهند گرفت. در سمت راست گوشی یک دکمه کپچر جدید طراحی شده است یعنی در جایی که آنتن mmwave در مدل‌های آیفون ۱۵ و مدل‌های پایین‌تر قرار می‌گیرد، اپل قصد دارد این دکمه را در گوشی‌های آیفون ۱۶ به سمت چپ و پایین منتقل کند. جدای از چینش لنزهای عمودی جدید و دکمه کپچر، مدل‌های آیفون ۱۶ همان طراحی کلی مدل‌های آیفون ۱۵ را خواهند داشت و هیچ تغییر قابل توجهی در شکل و اندازه بدنه ندارند.

رنگ

شایعات متفاوتی در مورد طیف رنگ‌های متفاوت مدل‌های گوشی آیفون ۱۶ وجود دارد. یک شایعه قوی می‌گوید که هفت رنگ از جمله رنگ‌های آبی، صورتی، زرد، سبز، سیاه، سفید و بنفش از جمله رنگ‌های آیفون‌های ۱۶ خواهند بود. اما مینگ چی گو، تحلیلگر اپل معتقد است که آیفون ۱۶ در ۵ رنگ از جمله مشکی، سبز، صورتی، آبی و سفید و بدون رنگ‌های کم تقاضای بنفش یا زرد عرضه می‌شود.

شارژر Magsafe

تراز آهنرباهای سیستم شارژر Magsafe ممکن است در مدل‌های آیفون ۱۶ باریک‌تر از قبل باشند و اندازه حلقه مغناطیسی مورد نیاز برای کیس‌های سازگار با magsafe را کاهش دهند.

آیفون 16

صفحه نمایش آیفون ۱۶ پرو

طبق اظهارات منابع متعدد انتظار می‌رود که آیفون ۱۶ پرو و پرومکس اندازه صفحه نمایش بزرگتری داشته باشند به عنوان مثال گفته شده که آیفون ۱۶ پرو دارای صفحه نمایش ۶.۳۰ و آیفون ۱۶ پرو مکس دارای صفحه نمایش ۶.۹ اینچی باشد. با افزایش اندازه صفحه نمایش، ابعاد بدنه آیفون نیز افزایش می‌یابد که به نظر می‌رسد هر دو مدل بلندتر و پهن‌تر از مدل‌های آیفون ۱۵ پرو باشند. در حالی که ضخامت گوشی‌ها ثابت باقی می‌ماند اما وزن به دلیل اندازه بزرگتر افزایش می‌یابد. شکل و طرح کلی آیفون ۱۶ نیز ثابت مانده اما حاشیه‌ها در آیفون ۱۶ باریک‌تر می‌شوند.

فناوری صفحه نمایش

پنل‌هایOLED آیفون ۱۶ می‌توانند از فناوری میکرونز برای بهبود روشنایی و کاهش مصرف انرژی استفاده کنند. آرایه‌های میکرولنز یا MLA از یک الگوی یکنواخت از میلیاردها لنز در داخل پانل برای کاهش انعکاس داخلی استفاده می‌کنند. نور منعکس شده بدون افزایش میزان مصرف انرژی روشنایی را افزایش می‌دهد و نمایشگرهای OLED که در سری آیفون ۱۶ استفاده می‌شوند به لطف کیفیت مواد کارآمدتر خواهند بود.

همچنین اپل از فناوری ساختار کاهش مرز BRS در برخی از مدل‌های آیفون ۱۶ استفاده می‌کند که انتظار می‌رود سایز حاشیه‌های گوشی را باریک‌تر کرده باشد، البته هیچ تاثیر منفی بر عملکرد نمایشگر نخواهد داشت. ممکن است برخی تغییرات جزئی در سیستم Face ID در مدل‌های آیفون ۱۶ ایجاد شده باشد اما دقیقاً مشخص نیست چه چیزی ممکن است تغییر کرده باشد.

تغییر در دکمه‌ها

اپل قصد دارد دو دکمه جدید را به آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس اضافه کند که یکی جایگزین دکمه Mute و دیگری یک دکمه اضافه جدید است.

دکمه اکشن

دکمه اکشن که جایگزین سوئیچ سنتی قطع صدا می‌شود، می‌تواند چندین عملکرد مانند فعال کردن چراغ قوه، روشن کردن دوربین، راه‌اندازی میانبر، فعال و غیر فعال کردن حالت فوکوس و… را انجام دهد.

آیفون 16

بهبودهای حرارتی

مدل‌های آیفون ۱۶ دارای طراحی حرارتی جدیدی هستند که با گرمای بیش از حد دستگاه مقابله می‌کنند. گفته می‌شود که اپل در حال کار بر روی یک سیستم حرارتی گرافن در مدل‌های آیفون ۱۶ بوده است و مدل‌های ۱۶ پرو نیز دارای محفظه فلزی باتری هستند که اتلاف گرما را بهبود می‌بخشند. گرافن سیستمی است دارای رسانه‌های حرارتی بالاتر نسبت به مس که در هیت سینک آیفون استفاده می‌شود و مدل‌های آیفون ۱۶ شامل یک صفحه گرافیتی بزرگ‌تر برای کاهش گرما و رفع گرمای بیش از حد احتمالی تراشه سیلیکونی اپل هستند.

رم آیفون ۱۶

مدل‌های جدید آیفون ۱۶ را می‌توان با ۸ گیگابایت رم ارتقا داد که این میزان در مدل‌های آیفون ۱۵ تنها ۶ گیگابایت بوده که به این ترتیب هر چهار مدل آیفون ۱۶ تا ۸ گیگابایت رم ارتقا خواهند یافت.

تراشه‌های مودم 5G

مدل‌های آیفون ۱۶ پرو می‌تواند به مودم 5G کوالکام x75 اسنپدراگون مجهز شوند که امکان اتصال سریع‌تر و کارآمدتر را فراهم می‌کند. کوالکام x75 از استاندارد 5G پیشرفته پشتیبانی می‌کند که با تکنولوژی AI یا هوش مصنوعی و بهبودهای یادگیری می‌تواند مدل‌های آیفون ۱۶ پیشرفته‌تر و با کارایی بسیار بالاتری را عرضه کند.

Wifi7

تحلیلگر اپل، مینگ چی کو معتقد است که مدل‌های آیفون ۱۶ می‌توانند از نسل شبکه wifi7 استفاده کنند که سرعت را حداقل ۳۰ گیگابایت در ثانیه و حداکثر تا ۴۰ گیگابایت بر ثانیه می‌رساند. تکنولوژی wifi7 همچنین می‌تواند از کانال‌های ۳۲۰ مگاهرتزی استفاده کند و از فناوری مدولاسیون دامنه چهارگانه 4K پشتیبانی کند که تا ۲۰۴ برابر سرعت بیشتری نسبت به وای فای ۶ با همان تعداد آنتن ارائه می‌کند، اما تاخیر ارسال کمتری دارد و اتصال مطمئن‌تری را فراهم می‌کند.

آیفون 16

پورت USB-C

اپل در سری آیفون ۱۵ به فناوریUSB-C تغییر کرد و انتظار می‌رود که در مدل‌های آیفون ۱۶ نیز استفاده شود.

قابلیت هوش مصنوعی

شایعه شده است که اپل در سری‌های جدید خود با ios18 برخی از ویژگی‌های پیشرفته هوش مصنوعی را در مدل‌های آیفون ۱۶ ارائه کرده است. بر اساس جزئیات لو رفته تکنولوژی ios18 خواهد توانست بسیاری از ویژگی‌های LLM را در همه آیفون‌ها به ارمغان آورد، اما ویژگی‌های هوش مصنوعی منحصر به فردی روی سیستم آیفون ۱۶ ارائه شود. این عملکردها می‌توانند در تکنولوژی به روز شده هوش مصنوعی شامل تعاملات بهبود یافته بین Siri و پیام‌های برنامه‌ها، لیست پخش موسیقی و موارد دیگر باشد.

بهبود میکروفون

مدل‌های آیفون ۱۶ دارای یک میکروفون بهبود یافته هستند که با تجربه Siri تقویت شده با هوش مصنوعی همراه است این میکروفون در برابر آب مقاومت بسیار زیادی یافته و نسبت سیگنال به نویز بهتری خواهد داشت که تجربه کار با Siri را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

دوربین آیفون ۱۶

بر اساس شنیده‌ها مدل‌های آیفون ۱۶ پرو احتمالاً دارای یک دوربین اولترا واید بهبود یافته با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی باشند که در شرایط نور بسیار پایین تصاویر با کیفیت بهتری را عکسبرداری می‌کنند. احتمالاً عملکرد آن مانند دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی است که از ترکیب پیکسل‌ها برای ترکیب داده‌های ۴ پیکسل به یک سوپر پیکسل برای بهبود کیفیت تصویر استفاده می‌کنند.

آیفون 16

دوربین سوپر پریسکوپ

آیفون ۱۶ پرو مکس دارای یک دوربین پریسکوپ سوپر تله فوتو برای افزایش چشمگیر زوم اپتیکال خواهد بود. تله فوتو سوپر یا اولترا معمولاً دوربین‌هایی با فاصله کانونی بیش از ۳۰۰ میلی‌متر را توصیف می‌کنند و لنز تله فوتو فعلی معادل یک لنز ۷۷ میلی‌متری است بنابراین اگر دقیق باشد می‌تواند افزایش قابل توجهی در قابلیت‌های زوم داشته باشد.

باتری

گفته‌ها حکایت از آن دارد که گوشی‌های آیفون ۱۶ پرو از فناوری باتری انباشته استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به ظرفیت بالاتر و طول عمر بیشتر باتری شود. باتری‌های انباشته در وسایل نقلیه الکتریکی و دستگاه‌های پزشکی رایج هستند، اما یک فناوری نوظهور در گوشی‌های هوشمند هستند. آیفون ۱۶ پرو از شارژ سیمی ۴۰ واتی و Magsafe ۲۰ واتی استفاده می‌کنند. در حالی که در حال حاضر مدل‌های آیفون از شارژ سیمی ۲۷ واتی و شارژ Magsafe15 واتی پشتیبانی می‌کنند.

قیمت آیفون ۱۶

هنگام ساخت آیفون ۱۵ قیمت قطعات در مدل‌های استاندارد آیفون در بالاترین حد خود قرار داشت که منجر به افزایش ۱۶ درصدی قیمت نهایی تولید آیفون ۱۵ نسبت به مدل‌های آیفون ۱۴ شد. اینگونه پیش‌بینی می‌شود که قیمت نهایی تولید و عرضه آیفون ۱۶ نیز به همین نسبت و تا حدود ۲۰ درصد بالاتر از آیفون ۱۵ فعلی باشد.

تاریخ عرضه آیفون ۱۶

انتظار می‌رود که مدل‌های آیفون ۱۶ نیز در تبعیت از عرضه آیفون ۱۵ که در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به بازار رسیدند، در سپتامبر ۲۰۲۴ و پاییز امسال به بازار برسند.

منبع: tomsguide

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.