هوش مصنوعی جمینی/ Gemini، چرا جایگزین دستیار صوتی گوگل شد؟

0 202

گوگل جمینی  /Google Gemini یک مدل پیشرفته هوش مصنوعی با سه نسخه اولتراو، پرو و نانو است که برای وظایف و فرمت‌های مختلف بهینه شده است.

این برنامه جایگزین دستیار گوگل می‌شود و کار راه اندازی برنامه، ارسال پیام، جستجو، گیم، جوک و … را بر عهده دارند.

جمینی نیاز به اتصال اینترنتی دارد و فاقد یکپارچگی با رسانه، نوت‌ها، روتین‌ها و ترجمه لحظه ای است.

گوگل برای بازی هوش مصنوعی دیر سر کار آمد. این شرکت بارد را در اوایل سال 2023، و بعد از ChatGPT منتشر کرد. بارد در ابتدا ضعیف بود، اما حالا تبدیل به “جمینی” شده است و دستیار گوگل در آن عالی است.

 

گوگل جمینی چیست؟ آیا با بارد فرق دارد؟

گوگل جمینی یک مدل هوش مصنوعی چندبعدی، عمومی و منعطف است که می‌تواند انواع مختلف اطلاعات مانند متن، کد، صدا، تصویر و ویدئو را درک کرده و استدلال کند. این قابلیت در سه نسخه اولتراو، پرو و نانو در دسترس است.

Gemini Ultra: بزرگ‌ترین و قدرتمندترین نسخه جمینی است که می‌تواند کارهای پیچیده در ریاضی، فیزیک، کدنویسی و سایر زمینه‌ها را انجام دهد. این چند بعدی و پیشرفته‌تر از نسخه‌های دیگر است.

Gemini Pro: نسخه استاندارد جمینی، مناسب برای کارهای عمومی و جست و جو است. همچنین برای متعادل کردن عملکرد و سرعت طراحی شده است.

Gemini Nano: کوچک‌ترین و کارآمدترین نسخه جمینی که می‌تواند به صورت محلی روی گوشی‌های همراه مانند Pixel 8 Pro اجرا شود. این نسخه به پردازش سریع هوش مصنوعی روی دستگاه بدون اتصال به سرورهای ابری می‌پردازد.

 

Google Bard نام قبلی جمینی و قبل از تغییر نام تجاری آن در فوریه 2024 بود. بارد یک چت بات هوش مصنوعی بود که از نسخه سبک و بهینه شده LaMDA استفاده می‌کرد، یک مدل زبان بزرگ که می‌تواند پاسخ‌های طبیعی به جستارهای باز بدهد.

بارد می‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد تا از جستجوی گوگل برای پاسخ‌های خود استفاده کند.

تفاوت اصلی بین جمینی و بارد این است که جمینی از بارد قوی‌تر، توانمندتر و پیشرفته‌تر است، زیرا از مدل Ultra، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مدل هوش مصنوعی گوگل استفاده می‌کند.

در حالی که بارد فقط از طریق وب قابل دسترسی بود، جمینی در اندروید و آیفون در دسترس است و یک نسخه وب نیز در دسترس می‌باشد.

همچنین یک نسخه پریمیوم به نام Gemini Advanced وجود دارد که ویژگی‌های اضافی اولترا را در دسترس قرار می‌دهد.

 

جمینی به عنوان جایگزین دستیار صوتی گوگل چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

جمینی

هنگامی که برنامه اندروید جمینی را نصب می‌کنید، از شما خواسته می‌شود که آن را به عنوان دستیار گوگل فعال کنید. این یک جایگزین کامل است.

اگر برنامه جمینی را نصب کنید و سپس به گوشی خود بگویید «Hey Google»، دکمه روشن/خاموش را نگه دارید، انگشت خود را از گوشه پایین نمایشگر به داخل بکشید، راه‌اندازی می‌شود.

دستیار، به جای آن جمینی را دریافت خواهید کرد. هنگامی که برنامه جمینی را نصب می‌کنید، به عنوان دستیار هوش مصنوعی شخصی شما عمل می‌کند. می‌توانید با آن چت کنید تا در مورد چند کار روزمره از آن کمک بگیرید:

باز شدن برنامه‌ها: می‌توانید از جمینی بخواهید هر برنامه‌ای را در تلفن شما باز کند، مانند واتساپ، اینستاگرام و اسپاتیفای. فقط کافی است جملاتی مانند “Open WhatsApp” یا “Launch Spotify” بگویید و جمینی این کار را برای شما انجام خواهد داد.

ارسال پیام: همچنین می‌توانید از جمینی برای ارسال پیام از طریق صدا یا تایپ استفاده کنید. مثلاً بگویید: «به یک شخص پیام بفرست» یا و جمینی از شما می‌پرسد که چه می‌خواهید بگویید.

برقراری تماس: جمینی همچنین می‌تواند با صدا یا ضربه زدن تماس تلفنی اتصال کند. می‌توانید بگویید “Call Mom” یا “Dial 911” و جمینی شما را به شماره موردنظر متصل می‌کند.

جستجو در وب: جمینی می‌تواند به شما کمک کند اطلاعاتی مانند آب و هوا، اخبار، ورزش یا چیزهای دیگر را در وب پیدا کنید. می‌توانید هر چیزی را که می‌خواهید از او بپرسید، مثلاً “امروز هوا چطور است؟” یا “چه کسی قهرمان لیگ برتر است؟” و جمینی نتایج مربوطه را از گوگل نشان می‌دهد.

آگاهی از صفحه نمایش گوشی: جمینی همچنین می‌تواند آنچه را که روی صفحه نمایش شما است را بررسی کند و در انجام اقدامات مرتبط به شما کمک کند. برای این کار  روی «افزودن این صفحه» ضربه بزنید تا جمینی از جزئیات صفحه فعلی شما عکس بگیرد.

مثلاً اگر در حال خواندن مقاله هستید، می‌توانید از جمینی بخواهید آن را خلاصه کند یا در مورد مقاله سؤال بپرسید.

بازی: جمینی همچنین می‌تواند شما را با بازی‌های سرگرم‌کننده سرگرم کند. مثلاً بگویید “بیا بازی کنیم” یا “من حوصله ام سر رفته است” و جمینی چند بازی را به شما پیشنهاد می‌کند.

جوک: جمینی همچنین می‌تواند با جوک‌ها یا میم‌های خنده دار شما را سرگرم کند. می‌توانید بگویید: “یک جوک به من بگو” یا “یک میم تصادفی به من نشان بده” و جمینی با محتوای خنده دار شما را بخنداند.

جمینی همیشه در حال یادگیری و پیشرفت است، بنابراین می‌توانید منتظر ویژگی‌ها و به روز رسانی‌های جدید باشیم.

 

کارهایی که هنوز جمینی نمی‌تواند انجام دهد

جمینی در مقایسه با دستیار صوتی گوگل محدودیت‌هایی دارد. برخلاف دستیار گوگل که می‌تواند بدون اتصال به اینترنت کارهای مهمی مانند تنظیم آلارم، پخش موسیقی یا برقراری تماس را انجام دهد، جمینی به یک اتصال اینترنتی پایدار نیاز دارد.

پس اگر اینترنت ندارید نمی‌توانید از جمینی استفاده کنید. علاوه بر این، جمینی در حال حاضر از هیچ یکپارچه سازی رسانه ای پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین نمی‌توانید از آن بخواهید که پادکست، اخبار، یا موسیقی را از سرویس‌هایی مانند اسپاتیفای پخش کند.

جمینی همچنین نمی‌تواند یادآوری‌ها را تنظیم کند. علاوه بر این، جمینی از روتین‌ها پشتیبانی نمی‌کند؛ کاری که دستیار صوتی گوگل به خوبی انجام می‌داد.

در نهایت، جمینی به قابلیت ترجمه لحظه ای گوگل، دسترسی ندارد. بنابراین می‌توانید با جمینی بحث‌های آزادانه داشته باشید، اما نمی‌تواند به عنوان یک ابزار برای مکالمات به زبان‌های دیگر، از آن استفاده کنید.

 

منبع: howtogeek

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.