چگونه بفهمیم گوشی موبایل ما هک شده است

0 226

علائمی که نشان می‌دهند گوشی موبایل شما به خطر افتاده و هک شده است و در مورد آن چه باید کرد همگی به طور خاص در این مقاله بررسی می‌شوند. تلفن‌های همراه به توسعه زندگی مدرن ما کمک کرده‌اند، اما با توجه به داده‌های حساس شخصی و حرفه‌ای روی تلفن‌ها جای تعجب نیست که تلفن‌های همراه هدف اصلی هک شدن توسط رقبای کاری و شخصی قرار بگیرند. اغلب این حملات به تلفن‌های همراه، بی‌صدا هستند و ما هرگز متوجه هجوم مجرمان به فضای شخصی خود نمی‌شویم. این هجوم می‌تواند به هر قسمتی از تلفن همراه ما از جمله پیام‌های خصوصی، ایمیل‌ها، برنامه‌ها، مخاطبین و عکس‌های شخصی ما انجام شود.

آیا گوشی موبایل هک شده است؟

در حالی که برخی از نشانه‌های هک شدن گوشی می‌توانند آشکارتر باشند، مانند یک پاپ‌آپ تمام صفحه که به ما می‌گوید گوشی ما هک شده است. علائم دیگری اما می‌توانند عمیق‌تر و ظریف‌تر باشند و هرگز متوجه به خطر افتادن گوشی خود نشویم. علائم قرمز رنگی که به ما می‌گویند گوشی ما هک شده است.

علائم کلیدی که باید به آنها توجه داشته باشیم عبارتند از:

۱- پیام‌های pop-up پاپ آپ تصادفی تمام صفحه
وجود یک پاپ آپ تمام صفحه، واضح‌ترین راه برای فهمیدن این است که گوشی ما هک شده است. یک هکر به معنای واقعی کلمه با ارسال پاپ آپ به ما می‌گوید که در گوشی ما حضور روشن دارد. پاپ آپ‌ها می‌توانند در صفحه اصلی گوشی یا زمانی نشان داده شوند که ما از یک برنامه یا مرورگر استفاده می‌کنیم.

۲- برنامه‌های غیر قابل شناسایی در حال دانلود یا موجود در گوشی
اگر می‌دانید که برنامه‌ها یا فایل‌هایی را هرگز خودتان دانلود نکرده‌اید، اما در صفحه اصلی گوشی‌ها در پوشه‌های شخصی شما مشاهده می‌شوند، ممکن است هک شده باشید.

هک گوشی موبایل

۳- تماس‌ها، پیامک‌ها یا ایمیل‌های ناخواسته از تلفن همراه
اگر شما بر روی گوشی خود تماس‌های دریافتی یا پیام‌های متنی را می‌بینید، که هرگز خودتان آن‌ها را ارسال نکرده‌اید، ممکن است شما هک شده باشید. ممکن است یک هکر با یک ربات تماس گیر خودکار، شماره شما را جعل کرده و با ارسال پیامک به مخاطبین شما و یا تماس از طرف خط شما و دسترسی به ایمیل‌های ارسالی‌تان از راه دور، تلفن شما را کنترل می‌کند و از طرف شما اقدام به سوء استفاده از دیگران می‌کند.

۴- مصرف بیش از حد داده تلفن همراه
اگر اخیراً هیچ تغییری در نحوه استفاده از تلفن همراه خود ایجاد نکرده‌اید و به نظر می‌رسد بسته‌های اینترنت همراه شما زودتر از زمان دیگری به اتمام می‌رسند، احتمالاً تلفن شما هک شده است. برخی از بدافزارها، جاسوس‌افزارها یا ویروس‌ها احتمالاً از داده‌هایتان برای انتقال اطلاعات به هکرها استفاده می‌کنند.

۵- تخلیه زود هنگام باتری
اگر به طور معمول و همچون گذشته از تلفن همراه خود استفاده می‌کنید و تغییرات اخیر مانند به روز رسانی‌های نرم‌افزار سیستم عامل را انجام نداده‌اید، اما باتری گوشی شما سریع‌تر از حد معمول خالی می‌شود باید به هک شدن گوشی خود شک کنید. جاسوس افزارها، بدافزارها و ویروس‌هایی که در پس زمینه سیستم عامل گوشی شما اجرا می‌شوند، می‌توانند از باتری گوشی‌تان به طور مضاعف استفاده کنند و باعث خالی شدن زودهنگام باتری آن شوند.

۶- باز و بسته شدن برنامه‌ها بدون اعلان و هشدار
برنامه‌های شما نباید بدون اقدام شما باز و بسته شوند و یا دچار تغییر شوند. مگر آنکه به روز رسانی سیستم عامل یا به روز رسانی برنامه ضروری را انجام نداده باشید. گاهی اوقات این بدافزارها، ویروس‌ها و جاسوس افزارها می‌توانند باعث شوند که سیستم عامل و سایر برنامه‌های قانونی در گوشی شما به درستی کار نکنند.

۷- در معرض قرار گرفتن حساب‌های آنلاین با رمز عبور
اگر چندین حساب آنلاین با رمز عبور یکسان دارید که آخرین بار در تلفن شما ذخیره شده یا استفاده شده‌اند، اما اکنون شما اجازه دسترسی به هیچ یک از حساب‌های خود را ندارید، ممکن است نشانه این باشد که تلفن شما هک شده است.

هک گوشی موبایل

اگر فکر می‌کنید گوشی موبایل شما هک شده است چه باید بکنید؟

۱- در سریع‌ترین زمان ممکن رمز عبور خود را تغییر دهید
ترجیحاً از یک دستگاه دیگر رمزهای عبور خود را به صورت دستی تغییر دهید. بنابراین، اگر یک حساب در معرض خطر دارید و فکر می‌کنید که باید رمز عبور جدیدی بر روی آن بگذارید، در اولین اقدام آن را تغییر دهید. ایجاد یک رمز عبور فوق العاده قوی و سخت که امکان شکست در آن بسیار پایین است، می‌تواند نفوذ دوباره به سیستم شما را با مانع مواجه کند.

۲- از آنتی ویروس به عنوان محافظ استفاده کنید
استفاده از آنتی ویروس به عنوان یک سد محافظتی و حذف ویروس‌های مهاجم می‌تواند بدافزارها، جاسوس‌افزارها و ویروس‌ها -که بی‌صدا در پس زمینه اجرا می‌شوند- را شناسایی کند. یکی از بهترین برنامه‌های آنتی ویروس برای اندروید و آیفون Total Av است. این محصول مملو از ویژگی‌هایی است که شما را در برابر بدافزارها ایمن نگه می‌دارد و هنگام مرور اینترنت و وب‌گردی از شما محافظت می‌کند.

۳- برنامه‌های ناشناخته را حذف کنید
اگر برنامه‌هایی را روی گوشی خود می‌بینید که باز نمی‌شوند و شما نیز هرگز آنها را دانلود نکرده‌اید، فوراً آن‌ها را حذف کنید. از منبعی که برنامه‌های خود را دانلود می‌کنید، کاملاً مطمئن باشید و به هیچ عنوان از هر سایتی اقدام به دانلود برنامه نکنید.

۴- گوشی را به حالت تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید (Rest factory کنید)
اگر شما نیز دنبال یک راه حل ساده برای حذف برنامه‌ها یا فایل‌ها هستید و یا همچنان نگران نقص امنیتی اطلاعات خود هستید، بهترین گزینه این است که گوشی خود را Reset factory کنید و یا آن را به حالت بازنشانی تنظیمات کارخانه برگردانید. البته فراموش نکنید که قبل از این اقدام حتماً از اطلاعات خود بکاپ بگیرید.

منبع: cyberguy

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.