گیمیفیکیشن چیست؟ نمونههای کاربردی از فناوری بازی سازی
گیمیفیکیشن یا بازی سازی فرآیند استفاده از عناصر و اصول بازی و بهکارگیری آنها در زمینههای غیربازی برای تعامل بهتر کاربران است.
به گزارش ایستاتگ، گیمیفیکیشن را میتوان در بخشهای مختلف استفاده کرد. شرکتها اغلب از گیمیفیکیشن برای آموزش کارکنان، استخدام، ارزیابی و بهره وری سازمانی استفاده میکنند.
کاربردهای دیگر گیمیفیکیشن شامل فعالیت بدنی، مشارکت رأی دهندگان و برنامههای وفاداری مشتری است.
هدف گیمیفیکیشن انگیزه به کاربران برای تعامل با محتوا است. به خصوص در مورد کارهایی که لذت بخش نیستند، مانند یک برنامه آموزشی ایمنی.
گیمیفیکیشن موفق به انگیزه درونی کاربر برای به دست آوردن مهارت بیشتر در کار خود کمک میکند و در عین حال انگیزههای بیرونی مانند پاداش، امتیاز و نشانها را ارائه میدهد.
چند نمونه از روشهای به کارگیری گیمیفیکیشن:
- اهداف: مراحل را کامل کنید و پاداش یا امتیاز دریافت کنید.
- وضعیت: کاربران با انجام فعالیتها، سطح یا رتبه خود را ارتقا میدهند. تابلوهای امتیازات نشان میدهد چه کسی “برنده” است و به کاربران انگیزه میدهد که رقابت کنند.
- انجمن: کاربران برای حل مشکلات، تکمیل فعالیتها یا دستیابی به هدفی به صورت جفتی یا در یک گروه قرار میگیرند.
- آموزش: نکات، ترفندها و آزمونها در طول فرآیند به کاربر اطلاع میشود.
- جوایز: همانطور که ذکر شد، جوایز به صورت امتیازها و نشانها هستند. سایر جوایز میتواند شامل تخفیف، کوپن یا کارت هدیه باشد. این انگیزه کاربر را بیشتر کرده و تعامل را بالا نگه میدارد.
چگونه گیمیفیکیشن به سازمان شما کمک میکند؟
هنگامی که سازمان گیمیفیکیشن را پیاده سازی میکند، چیزی بیشتر از افزایش تعامل کاربران را به دست میآورد.
گیمیفیکیشن به سازمانها کمک میکند تا با اتصال بازیها به اهداف تجاری، به اهداف تجاری مستقیم و غیرمستقیم خود دست یابند.
گیمیفیکیشن میتواند در بخشهای زیر به سازمان کمک کند:
- ایجاد فرهنگ یادگیری
- پیدا کردن شکافهای دانش و رفع آن
- انرژی بخشیدن به برنامههای تمرینی خسته کننده
- ساده سازی فرآیندهای آموزشی
- به روز نگه داشتن کارکنان در مورد خط مشیها، محصولات و نرم افزار شرکت
- سرگرم کننده بودن مراحل یادگیری در مورد محصولات
- ایجاد و گسترش برندسازی مثبت
- ارتباط با کارمندان و تیم سازی
- آموزش کارکنان در زمینه فناوری جدید
- به روز رسانی و بهبود سیاستهای انطباقی
کمک گیمیفیکیشن به آموزش در شرکتها
سه زمینه اصلی وجود دارد که گیمیفیکیشن در آنها میتواند به بهبود آموزش کمک کند.
کارکنان جدید
جذب موفقیتآمیز کارمندان جدید همیشه چالش برانگیز است و وابستگی به اسناد، فیلمها و جلسات آموزشی خستهکننده به این معنی است که سازمانها فرصت تعامل با کارکنان را از همان روز اول از دست میدهند. با استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش، یک سازمان از روشهای بهتری استفاده میکند.
بهبود نتایج آموزشی
با استفاده از گیمیفیکیشن در طول فرآیند آموزش، یک سازمان موقعیت برد-برد ایجاد میکند که در آن کارمند درگیر است، یادگیری سرگرمکنندهتر شده و احتمال یادگیری کارمند بیشتر است.
تبدیل تمرینهای خسته کننده یا روتین به یک تجربه جذاب
هر سازمانی دارای رویههای ایمنی یا قانونی خاصی است که کارکنان باید یاد بگیرند یا به طور دورهای آنها را بگذرانند.
این روشهای تمرینی معمولاً خشک یا خستهکننده هستند.
هنگامی که یک شرکت از گیمیفیکیشن برای تبدیل این آموزش به تجربهای جذاب استفاده میکند، کارکنان ایمنی بیشتری را به دست میآورد و احتمال اینکه این اطلاعات مهم را فراموش کنند بسیار کمتر است.
گیمیفیکیشن در محیط کار
بسیاری از سازمانها برای بهبود مشارکت کارکنان، بهره وری و کاهش گردش مالی در محل کار به بازی سازی روی میآورند.
گیمیفیکیشن برای آموزش
- استخدام کارکنان جدید
- آموزش کارمندان فعلی
- به کارکنان در مورد محصولات جدید آموزش میدهد
- بهبود درک کارکنان
- آموزش خط مشیهای شرکت
- به کارکنان در مورد نرم افزار یا فناوری جدید آموزش میدهد
- به ارتقای مهارت کارکنان کمک میکند
گیمیفیکیشن در تیم سازی
- اعضای جدید تیم را معرفی میکند
- ایجاد اعتماد در تیم
- بهبود کار گروهی
- تشویق به همکاری
- بهبود روحیه و انگیزه
- گسترش مهارتهای ارتباطی
گیمیفیکیشن برای بهبود نتایج
- رقابت برای فروش بیشتر
- ایجاد تابلوهای امتیازات در تیمها، بخشها، شعبهها یا در کل شرکت
- ترویج اشتراک گذاری اطلاعات در بین تیمها
- افزایش تعامل کارکنان
- ایجاد انگیزه برای ارائه خدمات عالی به مشتریان
گیمیفیکیشن آموزش واقعیت مجازی (VR)
واقعیت مجازی مرز جدیدی در گیمیفیکیشن آموزشی است.
آموزش واقعیت مجازی یک ابزار بسیار مؤثر است. توانایی غوطه ور شدن در آموزش و تجربهی کامل آن منجر به افزایش تعامل، بهبود درک مفاهیم و حفظ بهتر اطلاعات میشود.
واقعیت مجازی را میتوان جایگزین سناریوهای آموزشی کرد، جایی که انجام آن در زندگی واقعی گران، خطرناک، وقت گیر یا غیرواقعی است.
مثلاً برای خلبانان، آتش نشانان، امدادگران، ارتش و مجریان قانون، واقعیت مجازی میتواند کمک کند تا با امنیت و ایمنی بیشتر، بهتر یاد بگیرند.
البته استفاده از واقعیت مجازی در گیمیفیکیشن آموزشی دو اشکال دارد:
- اول اینکه گران است.
- ثانیاً، اگرچه صنعت VR به سرعت در حال رشد است، شرکتهای کمی میتوانند برنامههای آموزشی VR تولید کنند.
نمونههای از گیمیفیکیشن
کمپانی زیمنس از داستان سرایی و گیمیفیکیشن استفاده میکند تا به مدیران کارخانه آموزش دهد که چگونه کارخانههای خود را با یک بازی به نام Plantville پیش ببرند.
بازیکنان در نقش مدیر کارخانه باید مشکلات را حل میکردند، کارخانه را اداره کرده و سایر وظایف کلیدی را انجام میدادند.
مایکروسافت با موفقیت از یک بازی ساده و تابلوهای امتیازات برای کمک به حفظ زبان برنامههای خود بدون خطا استفاده میکند. این کمپانی یک بازی تولید کردند که در آن کارکنان صحت زبان برنامههای خود را بررسی میکنند.
Duolingo شناخته شده ترین نمونه استفاده از گیمیفیکیشن برای سرگرم و جذاب کردن مراحل یادگیری زبان است. یادگیری زبان میتواند مشکل باشد و مدت زیادی طول میکشد تا به نتایج دلخواه برسید.
این اپلیکیشن با اهداف روزانه و تعداد محدود مراحل، کاربران را تشویق میکنند تا هر روز وارد سیستم شوند و به یادگیری ادامه دهند.
نایکی، کمپانی پیشرو تناسب اندام، از برنامه گیمیفیکیشن برای کمک به انگیزه و مشارکت کاربران در تناسب اندام آنها استفاده میکند.
Nike+ با استفاده از تابلوهای امتیازات، چالشها، نشانها و جوایز، به کاربران اجازه میدهد با ورزشکاران در سراسر جهان رقابت کنند.
نحوه پیاده سازی گیمیفیکیشن در سازمان
این کار مستلزم درک روانشناسی انگیزه و یک برنامه از نتایج نهایی است.
استفاده از گیمیفیکیشن در برنامههای آموزشی موجود
سازمان شما مجبور نیست برای یکپارچه سازی گیمیفیکیشن از صفر شروع کند.
ایجاد انگیزه از طریق پاداش
اعطای امتیاز به کارکنان برای به پایان رساندن وظایف، نشان برای ارتقاء مهارت، یا به رسمیت شناختن برای تکمیل موفقیت آمیز یک مسیر آموزشی میتواند آنها را با برنامه آموزشی درگیر نگه دارد.
طبق آزمایشی IBM Digital Badge Pilot که در سال ۲۰۱۵ اجرا شد، نتایج قابل توجهی در معیارهای تعاملی یادگیرندگان مشاهده شد.
ثبت نام دانشجویان ۱۲۹ درصد افزایش یافته و درصد ثبت نام کنندگانی که دورههای آموزشی را به پایان رساندهاند ۲۲۶ درصد افزایش یافته است. تعداد دانش آموزان قبول شده در امتحان پایان دوره نسبت به دوره شش هفتهای دیجیتال ۶۹۴ درصد افزایش یافته است.
استفاده از داستان سرایی
از کارمندان بخواهید از طریق نقش، حل مشکلات، قضاوت و ارزیابی راه حلها بازی کنند.
نتایج به شما نشان میدهد که نقاط قوت و ضعف آنها کجاست و همچنین به کارکنان نشان میدهد که چگونه میتوانند در نقش خود بهتر عمل کنند.
رقابت برای افزایش تعامل
اکثر مردم حداقل تا حدودی رقابتی هستند. با تعیین اهداف، داشتن سیستمهای امتیازی در سطح شرکت، میتوانید از طبیعت رقابت کارمندان خود بهره ببرید.
برای کار بهینه، گیمیفیکیشن باید به درستی توسعه و اجرا شود. برنامههای گیمیفیکیشن با طراحی ضعیف تأثیر معکوس بر کارمندان خواهند داشت و آنها را از نتایج مطلوب دور میکند.
تعیین مسیر یادگیری
مردم دوست دارند مسیر موفقیت را بدانند، گیمیفیکیشن به آنها دید واضحی از کارهایی که برای موفقیت باید انجام دهند، میدهد.
اثرات منفی اجرای بد گیمیفیکیشن
در نهایت زمانی گیمیفیکیشن به درستی انجام نشده و به درستی یکپارچه نشود، کارمندان را از کار میاندازد و تأثیر مخرب و منفی دارد.
منبع: valamis